Nu får singlerne også deres egen dag

Som med så meget andet, så følger markedet ofte trends, der har deres oprindelse i de asiatiske lande. En af de seneste tiltag er den såkaldte Singles Day, der er en kinesisk handelsdag, der er specielt tiltænkt alle singlerne. Selvom du muligvis ikke har hørt om denne dag før, så er det faktisk verdens største handelsdag.

Du skal da være stolt over at være single

Kineserne forventes ganske enkelt at følge den lige landevej i livet, og dette betyder at det b.la. handler om at finde sig en ægtefælle. På trods af dette var der i halvfemserne stadig et større antal kinesere, der måtte ”stemples” som singler.

Dette var selvfølgelig ikke den allerbedste følelse i verden, så de single studerende ved universitet besluttede sig derfor for, at markere én dag om året, der netop havde til formål at fejre alle singlerne. I stedet for at føle sig pinligt berørt, så valgte disse kinesere i stedet at bytte forlegenheden ud med en udtalt stolthed; og de har ikke set sig tilbage over skulderen siden.

Denne dag har siden Singles Day begyndelse været den 11. november – også forkortet som 11.11.

Singlerne fortjener da en gave

Det tog nogle år før det kinesiske erhvervsliv fik øjnene op for de store indtægtsmuligheder, der fandtes hos singlerne. Det var faktisk nemlig så sent som 2009, at den kinesiske konkurrent til Amazon – Alibaba.com – kom på den idé, at man kunne give alle singlerne muligheden for at give sig selv en god gave til en stærk nedsat pris.

Resultatet af denne beslutning har siden udviklet sig til et vaskeægte fænomen i Kina med salg, der langt overskrider enhver anden handelsbegivenhed i verden. Selv handelskrigen med USA har ikke kunnet forhindre, at Singles Day er en økonomisk succeshistorie ud over det sædvanlige. Og den gode nyhed er, at den selvfølgelig også findes i Danmark, hvor mange af de største brands har valgt at tage imod dagen med åbne arme siden 2017.

Danskerne prøver sig frem

Den generelle konsensus hos de danske erhvervsdrivende har da også været overordnet positivt. Selvom en hel del danskere ikke rigtig opdagede den første Singles Day, så oplevede butikkerne stadig en større omsætning end den første Black Friday.

Dette skyldes til dels, at konceptet med at give sig selv en gave som single, virkelig er noget, der tiltalte rigtig mange af kunderne; og der er håb forude. Singles Day er jo en begivenhed, som kunderne først lige skal vænne sig til. Men det skal de jo nok; for hvem kan ikke lide at give sig selv en gave?