Den ideelle længde af din forretningsplan

Hvor længe skal en forretningsplan? En forretningsplan skal uanset længde er forpligtet til at ophidse investoren, bevise, at ledelse virkelig forstår markedet, og detaljeret strategiens gennemførelse. Fra undersøgelser af investorernes behov, har Growthink fundet, at 15 til 25 sider tekst er den optimale længde til at opnå dette. Mere og den tid-begrænset investor vil blive tvunget til at skimme visse dele af planen, selvom de er generelt interesserede, som kunne føre dem til at gå glip af væsentlige elementer. Mindre og investor vil tænke at forretningsplanen ikke er blevet fuldt udviklet, eller han eller hun vil simpelthen ikke have tilstrækkelige oplysninger til at gøre en investeringsbeslutning.
Mange ledelsesteams føler, at deres virksomhed er for kompleks til at beskrive i 15-25 sider. Mens det er nogle gange tilfældet, er forretningsplanen ikke beregnet til at fortælle hele historien. Snarere, selskabet skal være “kogt ned” i sine væsentlige elementer. Hvis investor er interesseret, vil der være masser af ekstra tid til at fortælle hele historien.
Forretningsplaner, som andre marketing communications dokumenter, bør være visuelt tiltalende og let at læse. Dette kan opnås ved hjælp af diagrammer og grafik og ved at formatere planen for læsbarhed. Effektivt ved hjælp af disse teknikker vil give investor mere hurtigt og nemt forstå virksomhedens værdi proposition inden for færre sider.
Mens kroppen af forretningsplanen skal være 15-25 sider, kan tillægget anvendes for supplerende oplysninger. I tillæg bør omfatte et komplet sæt af finansielle fremskrivninger, og som passende, tekniske og/eller operationelle tegninger, partnerskab og/eller kunde aftaler, udvidet konkurrent anmeldelser og lister over vigtige kunder blandt andre.
Hvis tillægget er lang, en skillevæg bør bruges til at adskille det fra kroppen af planen, eller et særskilt tillæg dokumentet bør udarbejdes. Disse teknikker sikrer, at investor ikke er afleveret en tyk forretningsplan, som vil gøre dem utilpas før du selv åbner det.
For at opsummere, er målet med forretningsplanen at skabe interesse – ikke for at have en investor, skriver du et check. At skabe interesse, har brug for den fulde historie om din virksomhed ikke være fortalte. I stedet bør planen indeholde de væsentlige elementer med hensyn til hvorfor en investor bør investere og tilbringe mere tid på at undersøge forretningsmuligheden. Den kortere længde betyder ikke, at din forretningsplan bør tage mindre tid til at forberede. Tværtimod vil det tage længere tid. Som Mark Twain engang sagde: “Hvis jeg havde mere tid, ville jeg skrive en kortere historie.” Ligeledes er kondenserende din forretningsplan til en kortfattet, overbevisende dokument udfordrende og tidskrævende. Heldigvis er belønningerne betydelig.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.